Nástroje pre uľahčenie prístupu

TEL: 041 230 40 81
E-MAIL: starosta@zborovnadbystricou.sk

Vyberte váš jazyk

            Reforma ESO pokračuje od októbra ďalšou zmenou

mediafoto01-1_2
Reforma verejnej správy ESO (Efektívna, spoľahlivá a otvorená štátna správa)
je vo svojej druhej fáze. Poslanci Národnej rady SR hlasovaním rozhodli, že
 od októbra vzniklo 72 okresných úradov, v Žilinskom kraji 11 vrátane okresu
Kysucké Nové Mesto. Na ich čele stoja prednostovia menovaní vládou. 

Čadca. ESO je najväčšia reforma štátnej správy od roku 1989.
Ambíciou ministerstva vnútra je nielen ušetriť výdavky, ale tiež
zefektívniť fungovanie a zlepšiť dostupnosť verejnej správy pre občana.
„Táto reforma so sebou prináša obrovské množstvo logistiky
a veľmi ťažkých, často citlivých rozhodnutí,“
tvrdí prednosta Okresného úradu
v Čadci Milan Rebroš.  


Niektoré úrady zaniknú,  iné zmenia svoje postavenie
Na jeseň zaniklo celkovo 248 úradov miestnej štátnej správy. Pôjde o obvodné úrady
životného prostredia, obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie,
obvodné lesné úrady, obvodné pozemkové úrady a správy katastra.
Ich pôsobnosť sa presunulo na integrovaný miestny orgán štátnej správy s novým
názvom okresný úrad. „Pôvodné úrady zostávajú na starých adresách,  od októbra
pod názvami odbory okresného úradu, kde občania vybavia aj rovnaké agendy,“
zdôraznil prednosta Obvodného úradu v Čadci Milan Rebroš. Tvrdí, že zmeny občania
nepostrehnú, „Sú v jednotnom zabezpečovaní  riadenia  a logistiky pre všetky odbory
okresných úradov, čím sa podľa ministerstva vnútra šetria a sprehľadňujú toky
financií štátu,“ uviedol Rebroš. 

Zníženie papierovej agendy, asistenčné technológie pre zdravotne postihnutých
Súčasťou reformy je aj schválenie návrhu zákona o e-Governmente.
Ten by mal prispieť k  vytvoreniu funkčného modelu elektronických služieb orgánov
verejnej správy, verejnej moci a prepojeniu základných registrov verejnej správy.
Očakáva sa zníženie papierovej agendy a jej plnoprávne prevedenie na elektronickú formu.
„Pôjde o odbremenenie administratívy verejnej moci a zrýchlenie procesov z pohľadu
občanov i podnikateľského sektora,“ spresnil prednosta obvodného úradu.
Schváleným zákonom by mala byť elektronizovaná verejná správa dobre dostupná
aj pre zdravotne postihnutých ľudí. „Vytvorením podmienok napríklad pre zrakovo
postihnutých ľudí. Pomôcť im majú tiež asistenčné technológie, ktoré dokážu
pretransformovať písaný text na zvuk,“ dodal Rebroš. Tvrdí, že významným zavŕšením
celého procesu bude využívanie zdieľania dát, a tým aj zvýšenie komfortu občanov,
podnikateľských subjektov pri styku s úradmi, či obmedzenie zbytočnej byrokracie
spôsobené opakovaným prenosom rovnakých údajov rôznym úradom, ktoré ich vyžadujú.
„Podľa právnej úpravy bude mať každý štátny orgán povinnosť prijať od občana podanie
alebo žiadosť v elektronickej podobe a v tej istej forme na jeho žiadosť aj odpovedať,“
uvádza Rebroš. Nepôjde pri tom len o e-mailovú komunikáciu. „Občan bude môcť
elektronickou cestou dostať aj úradné rozhodnutie do svojej osobnej schránky,“
pokračuje ďalej. Upozorňuje však, že takáto forma komunikácie nenastala okamžite
po nadobudnutí účinnosti zákona. „Je tam prechodné obdobie tri roky, aby sa štátne
orgány mali čas pripraviť,“ dodal Rebroš.. 

Občania nebudú obiehať úrady, tvrdí Milan Rebroš, prednosta okresného úradu
„Vracia sa systém okresných úradov, tak ako ho poznali občania v minulosti avšak
aj program ESO má niekoľko etáp k dosiahnutiu uvedených cieľov" uviedol Milan Rebroš.
Počas budúceho roka by mali vzniknúť klientske centrá - kontaktné miesta, na ktorých
občan vybaví „všetko“. „Hlavnou myšlienkou reformy je, aby úrady neobiehal občan,
ale informácia. V klientskych centrách budú inkorporované všetky zložky, ktoré občan
potrebuje k svojmu životu – teda aj daňový úrad, polícia i sociálna poisťovňa,"
povedal prednosta. Reforma by mala podľa neho aj protikorupčný charakter.
„Zámerom je zabrániť kontaktu medzi občanom a úradníkom, ktorý o jeho
veci rozhoduje. Proces by mal byť podobný ako v banke, ktorá rozhoduje
o úvere pre občana bez jeho prítomnosti,“ dodal Rebroš. 

Občania môžu zasielať svoje postrehy, pripomienky
V súvislosti s realizáciou reformy verejnej správy ESO rezort vnútra pripravil platformu
pre občianske podnety, pripomienky či sťažnosti na stránke www.eso-portal.sk.
„Na základe ich skúseností pri riešení životných situácií s úradmi jednoduchým
spôsobom môžu zaslať námety na zjednodušenie niektorých služieb, pridanie
chýbajúcich či zrušenie nadbytočných úkonov zo strany štátu,“
uviedol na záver prednosta Milan Rebroš. 

region mala fatraeuressnowparadisepasportmojekysuce logo